Helsegevinst







Omega 3 og Alzheimer og demens
- 04.04.2007 Av: Sverre Paaske
Omega-3 er gunstig for å forebygge utviklingen av Alzheimer (demens). Inntak av Omega 3 kan skjerpe hjernen og gi mer opplagthet. Nyere forskning har vist at omega-3 ikke bare er svært viktig for mennesker som er utsatt for hjerte- karsykdommer, men at omega3 fettsyrer også spiller en sentral rolle i forebygging av Alzheimer (demens).

Lovende forskningsresultater
Fiskeolje og omega-3 kan forebygge utviklingen av Alzheimer/demens.
Demens er definert som en varig svikt innen flere kognitive funksjoner, blant annet hukommelse, som er av en slik grad at tilstanden har negativ innvirkning på dagliglivet. Eksempler på andre kognitive funksjoner enn hukommelse er; språk, regning, resonnering, oppmerksomhet, initiativ, planlegging, gjennomføring og avslutning av en sammensatt handling.

Hukommelse og demens. Man deler den tegnbaserte (semantiske) hukommelsen inn i arbeidshukommelse (brukes for å håndtere direkte informasjon) og langtidshukommelse. Det skjer en kontinuerlig informasjonsutveksling mellom arbeidshukommelse og langtidshukommelse. Det Alzheimerpasienten har problem med, er selve overføringen av informasjon fra arbeidshukommelsen til langtidshukommelsen.

Hva er årsaken til at omega-3 forebygger Alzheimers demens?
Årsaken til at konentret linfrøølje, og fiskeolje virkelig hjelper, er at den består av de langkjedede flerumettede omega-3 fettsyrene EPA og DHA. Disse er livsviktige byggesteiner i kroppen og svært viktig for hjernens funksjonalitet og utvikling. I tillegg er dette viktige byggesteiner for utvikling av normalt syn og nervesystemet.

Forskning gjort av et forskerteam fra Université Victor i Bordeaux, Frankrike, viser at Alzheimers demens kan forebygges gjennom inntak av omega3 fettsyrer fra fisk. Resultatene av forskernes undersøkelser viser at fiskefettet bremser forkalkning og beskytter hjernecellene. 1700 personer i alderen fra 68 år og opp ble fulgt i en periode på 7 år, hvor deres matvaner ble registrert. De som hadde fet fisk på bordet bare 1 gang i uken reduserte risikoen med 34% for å utvikle demens og 31% for utvikling av alzheimer. Professor Arne T. Høstmark ved UiO, seksjon for forebyggende medisin, sier at ”Ut fra denne studien ser det ut til at det er enda en god grunn til å spise fet fisk regelmessig”.

Omega-3 fettsyrer er en av de viktigste byggesteinene for utvikling av hjernen. Inntak av tilskudd av fiskeolje omega3 kan skjerpe hjernen og gi mer opplagthet. Umettet fiskefett, omega-3, gjør blodet mer tynnflytende, noe som medfører at bl.a. oksygentransporten til hjernen går lettere.  Fettsyren hindrer at blodet klumper seg, bidrar til produksjon av fosfolipider, samt til å opprettholde friske membraner i nervecellene.

Alle er kjent med at kroppen er avhengig av at vi får i oss nok vitaminer og mineraler for å fungere optimalt. Dette gjelder også i høyeste grad fiskeolje og omega-3. Dagens matvaner gir et mangelfullt kosthold med mye halvfabrikata og ferdigmat. Det er bl.a. få voksne og barn som får nok omega-3 gjennom kosten, da dette faktisk krever fete fiskemåltider 2 - 3 ganger i uken. Foruten omega-3 via kosttilskudd, er gode omega3 kilder laks, ørret, sild eller makrell, og ikke minst linføolje, også i kapselform.





Helsegevinst forum
 
Utviklet av Tag Studio AS, drevet med Mediaweb.