Helsegevinst







Sulforafan

Helse i hver bønne? - 10.05.2007 Av: Sverre Paaske
Noen hyller kaffen, andre synes den smaker vondt. Men den ene forskeren etter den andre forsøker nå å avlive myten om at en kaffetår eller to gir dårlig helse.

Fra å være en forferdelig utskjelt drikk i enkelte miljøer, betraktes kaffe nærmest som en vidunderdrikk med helsegevinst av andre.

For noen år siden viste en engelsk studie at en dobbel espresso kunne forbedre kvinners smertetoleranse, og utpå nyåret hevdet amerikanske forskere at en kaffetåt eller to kunne hindre stive muskler etter en treningstur.

Men samtidig ble det advart at koffein blokkerer kroppens reseptorer for (ATP) , Adenoside Triphosphate, som frigjøres ved betennelser. Så hva skal vi si? Lenge leve kaffen eller..?

Helsedrikk - eller ikke?
Under kongressen for eksperimental Biologi 2007 i USA la dr. Rob van Dam ved Harvard-universitetet frem holdepunkter for at kaffe har hemmende effekt på diabetes type 2. Han vedgår likevel at kaffen har et dårlig helserykte og advarer mot ensidig fokusering.

- Det er ikke slik at vi promoterer kaffen som den nye helsedrikken og anmoder om at de som ikke liker kaffe, begynner å drikke den av helsemessige årsaker, sier han videre. Nå har han og kollegaene tatt initiativ til et klinisk forsøk for å finne ut mer om de diabetshemmende effektene av kaffe. Målet er å finne de komponentene i kaffen som svekker risikoen for alvorlige sykdommer.

Kaffe forhindrer ”gruff”?
På den samme kongress presenterte dr. Leonore Arab ved Universitetet i California (UCLA) resultatene fra en gjennomgang av innpå 400 studier som hadde undersøkt kaffekonsum i forbindelse med kreftrisiko. Hun fant at kaffedrikken kan beskytte mot visse typer av tykktarmskreft samt kreft i leveren – muligens gjennom blant annet å redusere mengden av kolesterol, gallesyrer samt bidra til naturlig utsondring i tykktarmen.

På den annen side fant Arab holdepunkter for at kaffe øker risikoen for leukemi og kreft i magesekken. Ut fra funnene foreslås det at mennesker som kan være ekstra utsatt for slik risiko, eksempelvis barn samt gravide kvinner, ikke bør drikke kaffe i store mengder.

Kilde: Dagens Medisin





Helseposten

Helsegevinst web shop

Helsegevinst webshop
 
Utviklet av Tag Studio AS, drevet med Mediaweb.