Helsegevinst







Sulforafan

Tomat og brokkoli mot prostatakreft

03.08.2008 Av: Sverre Paaske

 O yne1

En ny undersøkelse som Medforsk analysert tyder på at tomater og brokkoli i kosten kan hemme utviklinga av prostatakreft. Særlig hvis du spiser de to grønnsakene sammen.

Det mener i hvert fall John Erdman og kollegaene hans ved University of Illinois. De har undersøkt hvordan kreftsvulster har utviklet seg hos rotter på ulike kosttilskudd.

Studien viste at svulstene vokste saktest i dyr som fikk både tomatpulver og brokkolipulver.

 - Når tomater og brokkoli ble spist samtidig så vi at de hadde en forsterkende effekt. Vi tror det er fordi forskjellige virkestoffer i begge typer mat påvirket ulike antikreftmekanismer, sier Erdman i ei pressemelding.

Kombinasjon var best

At tomater og brokkoli hemmer kreft, er for så vidt ikke noe nytt. Men nå ser det altså ut til at en kombinasjon av de to grønnsakene virker bedre enn hver av dem alene.

Erdman satte opp et eksperiment der han gav ulike dietter til rotter som hadde fått implantert prostatakreftceller.

Noen rotter fikk pulver av både tomater og brokkoli i kosten. Andre fikk bare tomatpulver eller brokkolipulver.

Ei gruppe rotter fikk tilskudd av stoffet lycopen - et rødt tomatpigment som forskerne tror kan hemme kreft. Andre gruppe spiste medisinen finasteride, som kan virke forebyggende på prostatakreft.

Etter at forsøksdyra hadde vært 22 uker på diett, undersøkte forskerne alle svulstene. Da viste det seg at kombinasjonen av brokkoli og tomat så ut til å virke mye bedre enn alternativene.

Selv om forsøk på rotter ikke nødvendigvis kan si hvordan behandlinga virker på mennesker, mener forskerne at menn i faresonen gjerne kan ha resultatene i bakhodet. Erdman og kollegaene har til og med regnet ut hvor mye en 55 år gammel mann bør spise om dagen.

- For å få effekt bør mennene spise omtrent 0,3 liter brokkoli og 0,6 liter tomater. Ferske tomater kan byttes ut med omtrent 0, 25 liter tomatsaus eller litt over 0,1 liter tomatpurre, sier forskerne.

- Det er bedre å spise tomater enn å ta lycopen, sier Erdman, som foreslår pizza med tomatsaus og brokkoli.

For de som ikke orker å spise tomater og broccoli i store mengder finnes det kosttilskudd med kombinasjonen lycopene og broccoli ekstrakter.

Det nyeste på markedet er Lycopene som er utviklet av Medforsk. www.medforsk.com. og på www.lycopene.no

Referanse:

Resultatene publiseres i 15. januar-utgaven av Cancer Research.
Kilde: Medforsk
Kilde: Norsk Forskningsråd
Kilde: forskning.no





Helseposten

Helsegevinst web shop

Helsegevinst webshop
 
Utviklet av Tag Studio AS, drevet med Mediaweb.