Helsegevinst







Sulforafan

Jordbær – norsk superfood mot kroniske betennelse?- 11:52 - 27.05.2011 Av: Kristoffer OpsethJordbr

En ny undersøkelse publisert i det anerkjente tidsskriftet British Journal of Nutrition, viser at jordbær redusere forskjellige betennelsesfaktorer i kroppen.

Jordbær, som all annen bær og frukt, inneholder store og gode mengder med anthocyaniner som i flere undersøkelser viser seg å kunne være med på redusere forskjellige betennelsesfaktorer.  Anthocyaniner tilhører gruppen molekyler som kalles flavonoider, og som gir pigmentfarge til planter, bær og frukt.

Amerikanske forskere undersøkte 24 forsøkspersoner som enten ble gitt en jordbærdrikke eller en placebodrikk, for så å undersøke forskjellige betennelsesfaktorer i kroppen.

Blodprøver viste at etter 6 timer hadde de personer som fikk jordbærdrikken 25 prosent lavere nivå av betennelsesfaktoren interleukin-6, og 13 prosent lavere CRP.

Lignende undersøkelser er gjort på en rekke andre bærtyper, så hvorfor ikke velge kortreist superfood fra Norge, slik som jordbær, hyllebær, blåbær eller bringebær – alle sunne bær, proppfulle med anthocyaniner som beskytter kroppen vår på mange forskjellige måter. 

Spis de rett fra naturen – eller velg gode og naturlige juicer.

Goredbegreen





Helseposten

Helsegevinst web shop

Helsegevinst webshop
 
Utviklet av Tag Studio AS, drevet med Mediaweb.