Helsegevinst







Sulforafan

Gravid? – omega-3 senker risikoen for overvekt hos barnet- 12:43 - 01.06.2011 Av: Astrid M. PaaskeLaks uretusjert

 

Barns overvekt kan skyldes feil kosthold hos mor under graviditeten, viser en ny undersøkelse utført ved Harvard Medical School.  Undersøkelsen som nylig er publisert i American Journal of Clinical Nutrition viser en stor sammenheng hva slags fett den gravide inntok under graviditeten og barns risiko for overvekt ved 3-årsalderen.

Gravide som hadde et kosthold med for høyt innhold av plantefett og omega-6, og for lite omega-3 fra enten kosttilskudd eller fisk som laks og makrell hadde generelt tyngre barn. Disse barna hadde to til fire ganger høyere risiko for å være overvektige ved 3-årsalderen.

 Forskerne fant ut at de av mødrene som hadde et tilstrekkelig inntak av omega-3-fettsyrer under graviditeten,  fikk barn med 32 % mindre risiko for overvekt ved 3-årsalderen.

For gravide er det ekstra viktig å innta omega-3 som ikke er harsk og gammel, da dette kan stresse immunforsvaret til både mor og barn.  Velg derfor et omega-3-produkt som er garantert ferskt og lite oksidert, da dette gir størst helsegevinst til lavest mulig dose.  Et godt valg av er uraffinerte fiskeoljer, som har et helt naturlig innhold av vitamin A, D, E og K, viktige fosfolipider og mineraler.

 Kilde:
 American Journal of Clinical Nutrition
Volume 93, Issue 4, Pages 780-788, doi: 10.3945/ajcn.110.005801
"Prenatal fatty acid status and child adiposity at age 3 y: results from a US pregnancy cohort"
Authors: S. M Donahue, S.L Rifas-Shiman, D.R. Gold, Z.E Jouni, M.W Gillman, E. Oken.

 

 

Superomega 3 foto til web 1

 

 

 

 





Helseposten

Helsegevinst web shop

Helsegevinst webshop
 
Utviklet av Tag Studio AS, drevet med Mediaweb.