Helsegevinst







Sulforafan

Mindre risiko for depresjoner og demens med riktige omega-3-fettsyrer fra fisk- 12.10.2011 Av: Sverre PaaskeLaksemiddag

Omega-3-fettsyrer fra fisk seiler opp som noe det aller viktigste for å holde hjernen frisk og ungdommelig. En rekke studier publisert de siste årene viser til at omega-3-fettsyrer kan forebygge og redusere symptomer på en rekke kognitive lidelser, slik som ADHD, dysleksi, depresjoner, Alzheimers og demens, og at hukommelse og læreferdigheter bedres hos både unge og gamle.

Ny forskning fra Australia bekrefter nok en gang hvor viktig og effektiv omega-3 fra fisk, men ikke vegetabilsk omega-3, er for hjernens funksjoner.  De australske forskerne ledet av Natalie Sinn, som tidligere har gjort tilsvarende langtidsstudier på omega-3 fra fisk og barn med AHDH, undersøkte 50 eldre personer som fikk omtrent 2 gram daglig av enten omega-3 fra fisk eller vegetabilsk omega-3.


Undersøkelsen var en dobbelt-blind og randomisert studie og varte i over 6 mnd.  Pasientene mottok enten en omega-3 olje fra fisk rik på EPA eller DHA, mens en tredje gruppe fikk  vegetabilsk omega-3 i form av  LA-fettsyren. 
Ved studieslutt viste de pasientene som mottok enten omega-3 EPA eller DHA fra fisk en signifikant bedring på den såkalte Geriatric Depression Scale og muntlig tale, og forskerne fikk en klar indikasjon på at omega-3-fettsyrer fra fisk bedrer depresjoner og kan redusere risiko for utvikling av demens.


Vegetabilsk omega-3 ga liten effekt på de eldres humør, noe som igjen dokumenterer at vegetabilske omega-3 i liten grad omdannes til kroppsnyttig omega-3 EPA og DHA.  Videre stiller forskerne seg skeptiske til bruk av tilskudd med enten rent omega-3 EPA eller DHA, og påpeker at disse begge disse omega-3-fettsyrene bør være sammen i et kosttilskudd for å gi en optimal virkning på hjernens funksjoner.
Undersøkelsen er nylig publisert i British Journal of Nutrition.

Kilde:
”Effects of n-3 fatty acids, EPA v. DHA, on depressive symptoms, quality of life, memory and exefutive functions in older adults with mild cognitive impairment:  a 6-month randomised controll trial”.   Sinn et al, British Journal of Nutrition, 2011.





Helseposten

Helsegevinst web shop

Helsegevinst webshop
 
Utviklet av Tag Studio AS, drevet med Mediaweb.