Helsegevinst







Sulforafan

Middelhavsdiett bedre enn medisiner for hjertesyke- 25.10.2011 Av: Sverre PaaskeMiddelhavsmat

Resultater fra en stor spansk undersøkelse på over 7500 mennesker med hjerteproblemer viser oppsiktsvekkende resultater. Den sunne middelhavsdietten, som blant annet består av rikelig med olivenolje, nøtter, fisk og grønnsaker, viser seg å være mer effektiv til å redusere hjertesykdommer enn både medisiner og en lavfett-diett.

 

De første resultatene fra denne store undersøkelsen er nylig publisert i det medisinske tidsskriftet Atherosclerosis. Forskerne påpeker at livsstilsendringer bør være førstevalget hos pasienter med risiko for å utvikle hjerte- og karsdommer. En forandring i spise- og kostholdsvaner viser seg å gi bedre resultater på kun ett år.

 

Dette er resultater som man ikke en gang observerer med medisinbruk over 2 år, uttaler forskerne som jobber med forebyggende medisin ved University of Navarra, Spania.

Resultatene var entydig hos de som alt var i faresonen for å utvikle hjerte- og karsykdommer, men ikke hos de som var friske ved studiestart.

 

Deltakerne som inntok rikelig med enten olivenolje eller valnøtter, mandler og hasselnøtter – alle gode kilder til viktige omega-9 og omega-3-fettsyrer oppnådde de aller beste resultatene, alt etter kun 3 måneder. For menn, gikk antallet i høy-risikosonen ned med hele 5%, mens tilsvarende tall for kvinner var at over 16% falt ut av høy-risikosonen for å utvikle hjerteproblemer.

 

Deltakerne som skulle følge en lavfettdiett oppnådde ikke disse positive resultatene.

 

Kilde:

Effect of a traditional Mediterranean diet on apolipoproteins B, A-I and their ratio: A radomized, controlled trial. Atherosclerosis, September 2011





Helseposten

Helsegevinst web shop

Helsegevinst webshop
 
Utviklet av Tag Studio AS, drevet med Mediaweb.