Helsegevinst







Sulforafan

Blåbær kan redusere brystkreft - 07.11.2011 Av: Sverre PaaskeBlbrgele

Et nylig studie publisert i The Journal of Nutrition viser at blåbær kan bremse utviklingen av brystkreft. Undersøkelsen er riktignok gjort på mus, men forskerne mener at funnene er så spennende at de vil fortsette med å undersøke hva som kan være den optimale dagsdose av blåbær for å kunne forebygge brystkreft.

 

Forskerne bak studien undersøkte tre grupper med mus, hvor en gruppe fungerte som kontrollgruppe og fikk vanlig næring, en annen gruppe fikk samme næring men med 5 % blåbærpulver og den tredje gruppen fikk 10% blåbærpulver i dietten.

Ved studiens slutt, viste det seg at de av musene som fikk ekstra blåbær i sin diett, hadde en reduksjon i tumorstørrelse på 60-75%, sammenlignet med kontrollgruppen.

 

Det spennende og viktige her er at dosen i denne undersøkelsen ikke er uoppnåelig å inkludere i kostholdet, det tilsvarer ca. 300 gram blåbær daglig, i følge de amerikanske forskerne.

 

Videre fant de ut at blåbær påvirker gener relatert til betennelser, kreft og metastase på en slik måte at kreftrisikoen mest sannsynlig vil bli mindre.

 

Forskerne fant ut at kun 5% blåbær i dietten ga det beste resultatet, og de vil nå undersøke videre om det kan være en optimal dose av blåbær som kan anbefales.

Det er også viktig å påpeke at det ble brukt hel blåbærpulver og ikke uttrekk av ekstrakter fra blåbær.

 

Kilde:

Whole blueberry powder mudulates the growth and metastasis of MDA-MB-231 triple negative breast tumors in nude mice”. Journal of Nutrition, Volume 141, p 1805-1812

 





Helseposten

Helsegevinst web shop

Helsegevinst webshop
 
Utviklet av Tag Studio AS, drevet med Mediaweb.