Helsegevinst







Sulforafan

Fete menn mangler D-vitaminer  27.11.2011  Fra VG nett. Fet mann i bt

 D-vitaminmangel kan gi økt fedme, og føre til alvorlige sykdommer som kreft og hjerte - og karsykdom.

 - Våre funn viser at overvektige menn har hele førti prosent større sannsynlighet for å ha mangel på vitamin D i blodet enn overvektige kvinner, sier Line Kristin Johnson, klinisk ernæringsfysiolog og forsker ved Senter for sykelig overvekt (SSO) ved Sykehuset Vestfold, Helse Sør-Øst i Tønsberg.

 

 

Johnson ledet studien som ble publisert i fagtidsskriftet European Journal of Clinical Nutrition i sommer. I den ble vitamin-D målt hos over to tusen pasienter som søkte behandling for sykelig overvekt ved SSO mellom 2005 og 2010

Totalt hadde 47 prosent av kvinnene og 56 prosent av mennene mindre vitamin-D i blodet enn det som anbefales internasjonalt, forteller Johnson.

 

At vitamin-D-mangel er vanligere blant sykelig overvektige enn normalvektige, er godt dokumentert fra før.

 

- Men den store forskjellen mellom kjønnene er oppsiktsvekkende og var overraskende for oss, sier Johnson.

 

Forskerne har ikke funnet ut årsaken til at menn er mer utsatte.

 

- Én årsak kan være at fettet behandler vitamin-D ulikt alt ettersom hvor på kroppen det sitter. Menn har jo mer fett rundt magen, mens kvinner har større fettlagre rundt rumpe og lår. Forskjeller i menn og kvinners kostholdsvaner kan også spille inn, sier Johnson, som håper at nye studier kan fremskaffe mer kunnskap om dette.

Har du D-vitamin-mangel her nord, er det ikke mulig å få i seg tilstrekkelig med D-vitamin bare via kostholdet i vinterhalvåret. Selv om fet fisk og noen melkeprodukter inneholder D-vitamin, er mengdene altfor små. Tran er heller ikke nok for svært mange og i hvert fall for overvektige. Da må du ta større doser i form av kosttilskudd.

 

For lite vitamin-D er knyttet til flere andre farlige helsetilstander som f eks hjerte - og karsykdom, kreft og diabetes. Det er få spesifikke symptomer på vitamin D-mangel, men trøtthet og muskelslapphet forekommer.

 

- I verste fall kan det føre til beinskjørhet, fordi vitamin-D er avgjørende for kroppens opptak av kalsium, sier Line Kristin Johnson.

 

Helsedirektoratet anbefaler et daglig inntak på minimum 7,5 mikrogram D-vitamin for friske, normalvektige personer.

 

- Vår undersøkelse tyder på at overvektige bør innta mer, sier Johnson, og viser til at amerikanske helsemyndigheter generelt anbefaler et daglig inntak av 15 mikrogram vitamin D.

 

- Denne anbefalingen kan etter min oppfatning overføres til overvektige menn og kvinner i Norge, mener Johnson.

 

Du kan lese hele artiklen på:

Vglogo





Helseposten

Helsegevinst web shop

Helsegevinst webshop
 
Utviklet av Tag Studio AS, drevet med Mediaweb.